Onderzoek: wat wil de consument?
Lupine is bij het grote publiek van consumenten en voedselbereiders nog onbekend. Daar gaan we verandering in brengen. Maar hoe gaan we dat slim doen? Wat vinden consumenten belangrijk? Gaat het om eiwittrijk voedsel, duurzaamheid, lokaal? En hoe willen ze de bonen dan eten? Kant- en klaar verwerkt of als droge bonen voorzien van recepten? En wat zijn nu precies de voedingswaardes en hoe communiceren we die?
Een multidisciplinair team van 8 WUR master studenten gaat ermee aan de slag tijdens een zgn. ACT project (Academic Consultancy Training) en ze presenteren de opbrengsten op 17 oktober 2020.
Consumentenonderzoek door ACT studenten van WUR – in opdracht van Lekker Lupine Enquête Een consumentenonderzoek is uitgevoerd van 2 t/m 10 oktober 2020 middels een online vragenlijst. Deze is door 449 respondenten ingevuld. Bij deze delen wij de conclusies op hoofdlijnen.
Conclusie Enquête
Gebaseerd op de resultaten van de enquête zijn er een aantal interessante verschillen tussen de gebruikersgroepen die gebaseerd zijn op de consumptie van vlees *.
Vleeseter: vleeseters zijn over het algemeen op zoek naar smaakvolle, veilige en gezonde producten. Vergeleken met anderen kiest deze consument vaker herkenbare en lekker ogende producten en let hij of zij meer op de lijn. De frequentie van leefstijl gerelateerde dieeteisen ligt ook hoger in deze groep. Dit zien we ook terug in hoe deze groep lupine ervaart. Vooral de dieet gerelateerde eigenschappen zoals eiwitrijk, koolhydraatarm en vetarm zijn redenen voor deze groep om het wel te consumeren. Maar deze groep ziet peulvruchten niet als een vervanging voor vlees, wat we terugzien in de lagere bereidheid om bijvoorbeeld verwerkte producten zoals lupineburgers en gefermenteerde lupine te kopen. Voor deze type consument zal waarschijnlijk een strategie waarin lupine wordt geframed als een gezonde toevoeging aan hun dieet naast vlees beter werken.
Flexitariër: de flexitariër let veelal op milieubewuste aspecten van zijn of haar voeding. Naast gezondheid, veiligheid en smaak, selecteert deze consument zijn of haar voedselproducten op factoren zoals duurzaamheid, fairtrade en biologisch. Het is dan ook logisch dat deze consumenten disproportioneel vaker aanslaan op de duurzame eigenschappen van lupine, zoals Bodemkwaliteit, Biodiversiteit, Lokaal en Biologisch. Bij deze consument ligt de bereidheid hoog, vooral voor de gedroogde boon. Het lijkt erop dat deze consument op zoek is naar een duurzaam product dat ook fungeert als vleesvervanger op de dagen dat zij geen vlees consumeren. Daarom zal een strategie die zich focust op de duurzame aspecten van lupine in vergelijking met vlees waarschijnlijk goed werken bij deze type consument.
Vegetariër: de vegetariër lijkt op de flexitariër, behalve dat zij zich meer focussen op diervriendelijkheid en minder op producten die goed zijn voor de lijn. Deze consument vindt de aspecten van lupine die het een goede vleesvervanger maken (bijvoorbeeld eiwitrijk en mineraalgehalte) interessant en ziet de neutrale smaak minder vaak als een barrière dan andere types (al dan niet significant). Deze consument weet lupine al iets beter te vinden en te bereiden en slaat vooral aan op de verwerkte producten van lupine, zoals de burger en de gekookte boon. Waarschijnlijk is dit een consument die op zoek is naar een uitbreiding van hun vleesvervangers, waardoor een strategie die laat zien hoe lupine een geschikte(re) vleesvervanger is goed zal werken.
Lupine en bekendheid
✓ Witte lupine is nog vrij onbekend, waardoor witte lupine niet herkend wordt als een alternatieve bron van eiwitten.
✓ Het is belangrijk dat er meer recepten beschikbaar komen, omdat het naar voren kwam dat mensen niet goed weten waar ze lupine kunnen kopen en hoe ze het zouden moeten bereiden.
✓ Lupine kan zowel concurreren met soja als met andere peulvruchten. Concurrentie met soja zal vooral verlopen via de verwerkte producten, zoals vegetarische burgers, aangezien hier doorgaans vooral sojabonen in verwerkt zijn. Echter, kan de lupineboon zelf ook als alternatieve peulvruchtbron fungeren in recepten, zoals salades, curry of een buddha bowl.
De consument moet vervolgens bewust gemaakt worden van het feit dat er plaats is gemaakt voor (verwerkte of niet-verwerkte) lupine als duurzamer ingrediënt.
Lupine als product
✓ Uit de enquête is naar voren gekomen dat er verschillende type consumenten zijn die verschillen in hoe zij hun voedselproducten selecteren. Dit heeft effect op hoe zij witte lupine waarnemen. Deze type consumenten kunnen dan ook op verschillende manieren benaderd worden. Wel zijn er ook eigenschappen van lupine waar alle consumenten geïnteresseerd in zijn, zoals gezondheid en duurzaamheid.
Verder onderzoek naar lupine
✓ Uit de enquête zijn veel inzichten verkregen in hoe de consument lupine ervaart. Er is nu vooral gefocust op het verschil tussen verschillende gebruikersgroepen van vlees, maar er zijn wellicht nog veel meer andere segmenten te vinden.
NB- ✓ Doordat dit onderzoek in de coronatijd is uitgevoerd, was het niet mogelijk om een consumentenonderzoek, met bijvoorbeeld focusgroepen, uit te voeren. Met dergelijke groepen kan je meer kwalitatief kijken naar hoe de eigenschappen van lupine verhouden tot de persoonlijke waardes die de consument heeft.