Teeltoptimalisatie

Hoe verhogen we de opbrengst per hectare? Op welke wijze draagt de teelt van biologische lupine bij aan het totale bouwplan, gezondere bodems en de biodiversiteit? Hier is veel onderzoek voor nodig om De teelt is momenteel economisch nog niet rendabel. Kennis over Lupine teelt heeft jaren zo goed als stil gelegen. In Nederland lag de focus op mais en aardappels. Met de groeiende vraag naar plantaardige eiwitten, nieuwe perspectieven voor boeren, aandacht voor duurzaamheid en biodiversiteit kan het niet anders dat hier verandering in gaat komen. Verandering in lokaal, regionaal, landelijk en europees beleid om lokaal meer (biologische) plantaardige eiwitten te telen en de opbrengsten af te stemmen met de markt.

André Jurrius, sinds 10 jaar teler van Lupine op biologische wijze werkt als die jaren nauw samen met Udo Prins van het Louis Bolk instituut.

De komende periode willen zij volop gaan inzetten op teelt optimalisatie en veredeling. Samen met de zaadleverancier.
Lekker Lupine richt zich op biologische teelt voor humane consumptie.

Louis Bolk Instituut - Samenvatting teelthandleiding:
De laatste jaren groeit de belangstelling voor de teelt en consumptie van peulvruchten, zowel vanuit de veehouderij als vanuit de voedingssector. Deze interesse wordt enerzijds ingegeven door zorg over afname van gewasdiversiteit in de akkerbouw en de afhankelijkheid van geïmporteerde soja uit Latijns-Amerika in de veehouderij. Anderzijds is er een maatschappelijk gewenste verschuiving in het westerse dieet van dierlijke eiwitbronnen naar meer plantaardige eiwitbronnen. Met name vanuit de levensmiddelenindustrie lijkt de interesse voor de bijzondere peulvrucht lupine te stijgen. Deze teelthandleiding gaat daarom met name over de teelt van lupine voor menselijke consumptie, hoewel zij ook voor de teelt van lupine voor dierlijke voeding bruikbaar zal zijn.

Download de publicatie van Louis Bolk Instituut hier: Lupine voor menselijke consumptie: Teelthandleiding

Interesse om aan te sluiten bij Lekker Lupine als teler en/ of kennispartner? Neem contact met ons op

Previous
Previous

Blijvend bouwen aan community

Next
Next

Vallei Business magazine over Rabofoodforward