Aanbevelingen om consumenten te verleiden

COMMUNITY - Consumenten verleiden en overtuigen om Lupinebonen te eten: WUR-studenten ontwikkelden aanbevelingen om communicatiecampagnes te verbeteren.

We weten dat een verschuiving in de voedselconsumptie naar plantaardige diëten een sleutelrol speelt in het bereiken van een duurzame toekomst. Maar hoe motiveer je consumenten om nieuwe plantaardige voedingsproducten uit te proberen en hun voedingspatroon te veranderen? Dit was de leidende vraag voor ongeveer 160 studenten die het vak volgden "persuasion in consumer communication for sustainability", aangeboden door Dr. Daniel Fischer, Associate Professor bij de Strategic Communication Group van Wageningen University. Tussen oktober en december 2021 hielden studenten zich bezig met communicatietheorieën om te begrijpen hoe communicatie consumenten kan overtuigen om hun houding en gedrag te veranderen. In een praktische casestudy pasten de studenten hun theoretische kennis vervolgens toe op een communicatiecampagne uit de praktijk.

Lekker Lupine als casestudy
Een van de casestudies was Lekker Lupine. Vijf groepen van vijf studenten, begeleid door Jitske Fijneman, bestudeerden elk de case en ontwikkelden aanbevelingen voor hoe de bestaande communicatie kan worden verbeterd om consumenten effectiever te overtuigen om Lupine als nieuw product uit te proberen. Een belangrijke uitdaging die de studenten identificeerden was dat, omdat Lupine geen bekende boon is, de consumenten beter moeten begrijpen wat het is en hoe ze de boon kunnen gebruiken.

3 belangrijkste aanbevelingen
De groepen adviseerden om op communicatiemateriaal (gewone) mensen te tonen die lupinebonen eten, om het eten van lupine voor te stellen als iets wat voor consumenten al heel gewoon is. Een andere suggestie was om te werken met give-aways (bv. gratis proeverijen/ samples van lupinebonen), zodat consumenten uit de eerste hand ervaringen met het product kunnen opdoen. Ook suggereerden studenten om op een goed gedoseerde manier gebruik te maken van dierenleed om Lupine te framen als voorbeeld van een plantaardig dieet en daarmee als potentiële oplossing voor de schaduwzijden van de industriële veehouderij.

Deze aanbevelingen werden in de vorm van een elevator pitch gepresenteerd aan Marieke Lameris van Lekker Lupine, die zeer enthousiast reageerde op deze frisse ideeën. Als dank kregen alle studenten een glazen pot met lupinebonen met verwijzing naar recepten, zodat ze daar uit de eerste hand ervaringen mee kunnen opdoen die ze vervolgens kunnen posten met een foto waarop ze de lupinebonen eten/koken.

Lekker Lupine community
Lekker Lupine ervaart de waarde van studenten die vanuit allerhande opleidingen en studies onderzoek doen en Lekker Lupine als casestudy inzetten en probeert zoveel mogelijk aan alle verzoeken tegemoet te komen. Op deze wijze groeit de Lekker Lupine community en inspireren ketenpartners en consumenten elkaar en dragen bij aan de missie op lupine op ieders bord te krijgen.

Try it!

As a first thing, all students received a glass bottle with lupin beans in it so that they can make first-hand experiences with it that they can then post with a picture of them eating/cooking the lupin beans.

English

Convincing consumers to eat Lupine: WUR students develop recommendations to improve communication campaigns

We know today that a shifting food consumption towards plant-based diets has a key role to play in achieving sustainable futures. But how do you motivate consumers to try out new plant-based food products and change their dietary patterns? This was they guiding question for about 160 students in the course "persuasion in consumer communication for sustainability" offered by Dr. Daniel Fischer, Associate Professor at the Strategic Communication Group at Wageningen University. Between October and December 2021, students engaged with communication theories to understand how communication can convince consumers to change their attitudes and behaviors. In a practical case study, students then applied their theoretical knowledge to a real-world communication campaign.

Casestudy
One of the campaigns was Lekker Lupine. Five groups of five students, supervised by Jitske Fijneman, each studied the case and developed recommendations for how the existing communication can be improved to be more effective in persuading consumers to try out Lupine as a new product. A key challenge that the students identified was that because Lupine is not a well-known bean, consumers need to better understand what it is and how they can use it.

Recommendations
The groups thus recommended to show (ordinary) people eating lupin beans on communication materials to present eating Lupine as something that is already a common thing to do for consumers. Another suggestion was to work with give-aways (e.g. free samples of lupin) so that consumers can make first-hand experiences with the product. Also, students suggested the well-dosed use of animal suffering to frame Lupine as an example of a plant-based diet and thus as a potential solution to the downsides of industrial animal farming. These recommendations were presented to Marieke Lameris from Lekker Lupine in the format of an elevator pitch who responded very enthusiastically to these fresh ideas.

Previous
Previous

Smaakvrienden van de lupineboon door masterchef Angélique Schmeinck

Next
Next

Lekker Lupine mee in groente- en fruitpakketten